
Zapraszam Was do lektury kilkudniowej serii specjalnej z okazji nadchodzącego 4 sezonu The Crown! Zainspirowana wystawą powstałą w Brooklyn Museum w Nowym Jorku, którą możecie obejrzeć TUTAJ postanowiłam przybliżyć Wam lub przypomnieć mniej więcej każdy sezon serialu opartego na życiorysie Królowej Elżbiety II. Na pierwszy ogień idzie sezon pierwszy!
ZWIASTUN:
Premiera pierwszego sezonu miała miejsce 4 listopada 2016 roku.
1. WOLFERTON SPLASH
Pierwszy odcinek opierał się na ślubie Elżbiety z księciem Filipem, a także na chorobie króla Jerzego VI. Cała akcja odcinka pierwszego ma miejsce w roku 1947. Przyszła Królowa miała na sobie suknię Normala Hartnella, a na głowie tiarę Queen Mary's Fringe Tiara. W mojej opinii w serialu bardzo dobrze odwzorowali ten moment. A skąd wziął się tytuł? Wolferton Splash oznacza w angielskiej kulturze "cel podróży".
/Kadr z odcinka pierwszego/
2. HYDE PARK CORNER
Odcinek dotyczy podróży księżniczki Elżbiety i księcia Filipa po krajach Wspólnoty Narodów. Zaczęła się ona 8 października 1951, a skończyła dramatycznie - śmiercią króla Jerzego VI, 6 lutego 1952. Na tym również kończy się odcinek. Możemy się w nim dokładnie przyjrzeć modzie panującej na początku lat 50. Poniżej tylko kilka przykładów. Dla miłośników mody odcinek idealny! A czemu "Hyde Park Corner"? Takim kryptonimem posługiwali się królewscy sekretarze i politycy informując siebie nawzajem o śmierci króla Jerzego VI.
Odcinek wypełniony retrospekcjami. W związku z pojawieniem się konfliktów pomiędzy Filipem, a Elżbietą wynikających z jej obowiązków jako Królowej (miejsca zamieszkania, a przede wszystkim nazwy dynastii) nawiązania do roku 1936, gdy książę David wstąpił na tron jako Edward VIII są nie tylko zasadne, a moim zdaniem wręcz potrzebne. Na pewno uatrakcyjniają cały odcinek. Ponadto możemy zobaczyć fragment związany z pogrzebem króla Jerzego VI. Tytuł oczywiście wziął się od nazwy dynastii. Stroje ukazane w tym odcinku są czarne - rodzina królewska przeżywała wtedy żałobę.
Cały odcinek opiera się na tzw. "wielkim smogu londyńskim", który nawiedził miasto w grudniu 1952 roku. Skupia się on bardziej na zachowaniu premiera i rządu wobec ówczesnej sytuacji, która miała miejsce niż na Królowej i członkach rodziny samych w sobie. Jednak dzięki temu mamy wgląd w brytyjską socjetę dzięki jednej bohaterce i na jej przykładzie możemy zobaczyć, jak wówczas ubierały się angielskie ulice. Sam tytuł jest metaforyczny. "Act of God" jako działanie Boga, aby Churchill nieco zmienił politykę swoich rządów i aby zmienić stare, niekoniecznie dobre nawyki.
Odcinek zaczyna się od śmierci Królowej Marii, 24 marca 1953. Jednocześnie na ekranach możemy zobaczyć trwające przygotowania do koronacji Elżbiety, która ma mieć miejsce w czerwcu tego roku. Zwieńczeniem tej części całej serii jest oczywiście sam moment i ceremonia koronacji. Za suknię koronacyjną Elżbiety II był odpowiedzialny podobnie jak w przypadku sukni ślubnej Norman Hartnell. Sam tytuł oznacza w znaczeniu przenośnym "wielkie show".
Rok 1953. Odcinek wyraźnie skupia się na postaci księżniczki Małgorzaty i jej romansu z Peterem Townsendem. Jak wiemy księżniczka Małgorzata była zupełnie inna od swojej siostry, nie stroniła od skandalów i tabloidów. W serialu na Vanessie Kirby możemy oglądać wiele ostentacyjnych, zmysłowych kreacji inspirowanych tymi noszonymi przez księżniczkę w tamtym czasie. Wspaniała okazja do napawania się haute couture ówczesnych pionierów modowych. Tytuł "Gelignite" to po polsku rodzaj materiału wybuchowego. W nawiązaniu do akcji dziejącej się w odcinku tytuł moim zdaniem jak najbardziej adekwatny.
7. SCIENTIA POTENTIA EST
Ten odcinek skupiony jest na samej Królowej Elżbiecie II, a przede wszystkim kwestii jej edukacji. Będąc księżniczką była nauczana przez guwernantki i nauczycieli w Pałacu. Nikt jednak nie dał jej na tyle dobrego wykształcenia, aby mogła swobodnie wypowiadać się w sprawach państwowych i rozmawiać z politykami. Ta część całego sezonu to "focus" na samą Królową podczas jej pracy. Tytuł to po łacinie "Wiedza jest potęgą".
8. PRIDE & JOY
Królowa w towarzystwie księcia Edynburga ponownie wyrusza na podróż po Wspólnocie Narodów przerwaną wcześniej śmiercią króla Jerzego VI. Trwała ona od listopada 1953, do maja 1954 roku. Pod nieobecność w Wielkiej Brytanii Elżbiety, Małgorzata szaleje po bankietach i nieco rozluźnia odbiór rodziny królewskiej w kraju. Ponownie możemy przyjrzeć się stylizacjom Królowej, granej przez Claire Foy, oraz ich odwzorowanie do tych, które realnie Elżbieta miała na sobie. Podobnie z Małgorzatą. Tłumaczenie tytułu to "Duma i radość" - określenia kierowane w stronę kolejno Elżbiety i Małgorzaty ze strony ich ojca w dzieciństwie.
9. ASSASSINS
Pojawiają się napięcia pomiędzy księciem Edynburga i Elżbietą. Zarówno na stopie prywatnej, jak i publicznej. Ponadto w Wielkiej Brytanii nastał czas zmian - Winston Churchill przechodzi na emeryturę, a stanowisko zajmuje po nim Anthony Eden. Przedstawione zdarzenia dzieją się w 1955 roku. Tytuł "Assassins" nawiązuje do symbolicznej śmierci Winsona Churchilla w polityce Wielkiej Brytanii.
10. GLORIANA
Małgorzata kończy 25 lat i dalej pragnie poślubić pułkownika Townsenda. Królowa Elżbieta II bardzo chce dotrzymać danej jej obietnicy, ale napotyka wyraźny sprzeciw ze strony Kościoła i Rządu. Poza tym w polityce Wielkiej Brytanii bardzo dynamicznie - zaostrza się konflikt premiera Edena z rządzącym Egiptem pułkownikiem Naserem, co stanowi preludium kryzysu sueskiego. A co oznacza sam tytuł? Gloriana op. 53, to opera w trzech aktach Benjamina Brittena do angielskiego libretta Williama Plomera, oparta na Lytton Strachey's Elizabeth and Essex: A Tragic History z 1928 roku. Pierwsze przedstawienie zostało zaprezentowane w Royal Opera House w Londynie w 1953 r. Podczas obchodów koronacji królowej Elżbiety II.
Myślę, że bardzo łatwo można dojść do wniosku, że odwzorowanie strojów, a przede wszystkim elementów biżuterii było dla zespołu charakteryzującego i kostiumografów zadaniem bardzo trudnym. Na ich czele stała Michele Clapton, ceniona i wielokrotnie nagradzana kostiumografka. Trudno nie oprzeć się wrażeniu dokładności wykonanych elementów ubioru, a przede wszystkim podobieństwa biżuterii do tej z królewskich kolekcji spoczywających w królewskim skarbcu. Dzięki ciężkiej pracy Michele i jej zespołu z pewnością my, jako widzowie nie mielibyśmy możliwości napawać się pięknem replik strojów realnie ubranych przez członków rodziny królewskiej, co również odbiłoby się na jakości i z pewnością odbiorze serialu.
Uważam, że warto również zwrócić uwagę na samych aktorów, oraz stojących za nimi reżyserów. Kreacje postaci opracowane przez Claire Foy, Matta Smitha czy Vanessę Kirby to perfekcyjne odwzorowanie osób, które mieli za zadanie sportretować. Dodatkowym wyzwaniem było zmierzenie się z oczekiwaniami, a przede wszystkim rzeczywistością - wszyscy wiemy jak wygląda Królowa Elżbieta II, jak chodzi, jaką ma mimikę twarzy. Dla aktorów z pewnością było to nowe wyzwanie w ich karierze zawodowej.
Jednak fundamentem i podstawą całego przedsięwzięcia zatytułowanego "The Crown" są reżyserzy. To oni odpowiedzialni byli za przedstawienie całego sezonu tak, aby był ciekawy nie tylko dla pasjonatów historii i miłośników monarchii, ale przede wszystkim dla szarego obywatela na chłodny, jesienny wieczór. Sezon sam w sobie ma pewną aurę tajemniczości, podobną do tej otaczającą samą monarchię. I myślę, że właśnie to jest sekret jego sukcesu.
Pod spodem linkuję ciekawe artykuły na które natrafiłam w czasie pracy nad tym postem:
- TUTAJ artykuł o miejscach w jakich kręcono 1 sezon "The Crown"
- TUTAJ artykuł "The New York Times" podsumowujący sezon 1 "The Crown". Ciekawe są wycinki z faktycznych wydań gazet z tamtych czasów pochodzące z archiwum czasopisma.
Oba są po angielsku :)
I na koniec krótki wywiad z Michelle Clapton o pracy nad "The Crown":
Zapraszam na podobny post dotyczący drugiego sezonu już w środę o tej samej porze :)
Czekam na Wasze komentarze pod spodem z Waszymi opiniami na temat serialu, jak i samego postu!
Do napisania!
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Zgodnie z rozporządzeniem art. 6 ust. 1 lit. a RODO, publikując komentarz zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych. Dane są przetwarzane tylko w celu publikacji komentarza.